• SNABBA LEVERANSER
  • FRAKTFRITT 800 KR

Köpvillkor & information


1. KÖPINFORMATION

För att få handla måste du vara minst 18 år gammal, är du yngre krävs målsmans intyg innan köp.

  • Vi följer Konsumentköplagen
  • Vi tar emot beställningar inom Sverige, Danmark och Finland

Vi på Utklasad.se reserverar oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor, och kommer i dessa fall att återbetala dig om ett köp gått igenom.

Köper du varor med avsikt att sälja dom vidare till ett högre pris förbehåller vi oss rätten att häva ditt köp och inte sälja varor till dig i framtiden.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

2. PRISER

Samtliga priser i webbshoppen är inklusive moms, momsen är på samtliga artiklar 25%. Priserna som anges är i svenska kronor. 

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive moms.

Vi förbehåller oss för eventuella tryckfel samt slutförsäljning.

3. BETALNING

Betalning sker enkelt och tryggt med Klarna eller Swish.

Villkor för varje betalningsmetod anges i kassan.

4. FRAKT & LEVERANSTID

Just nu levererar vi inom Sverige samt till Danmark och Finland. Fraktkostnaden varierar beroende på vald produkt. Handlar man för över 800 kr är frakten gratis.

Vi använder PostNord, DHL eller Schenker för att frakta våra varor. Ni väljer själva fraktalternativ i kassan. Däremot kan vissa fraktalternativ döljas beroende på paketets storlek och vikt.

Din order skickas i normalfall inom en arbetsdag (24 timmar) efter genomförd beställning. Under ett fåtal semesterveckor på året eller vid kampanjperioder som t.ex. Black Friday, mellandagsrea och helgkampanjer så skickar vi normalt inom två arbetsdagar (48 timmar). Notera att beställningsvaror kan ha en annan leveranstid, men detta står i så fall på produktsidan. Delleverans kan förekomma om vi upptäcker saldofel, skadad produkt eller liknande.

Ni får alltid en leveransavisering på mejl och ibland även via SMS. Paketet lämnas sedan in hos ditt närmsta utlämningsställe eller direkt i er brevlåda (beroende på paketets storlek). Om paketet lämnas in hos ditt närmsta utlämningsställe så kommer ni att få en avi (digitalt och/eller fysiskt) som används för att kvittera ut paketet därifrån.

Beställningsvaror

Vi har två typer av beställningsvaror. Den ena beställs till vårt lager och skickas sedan ut till er och den andra typen skickas direkt från leverantören och då sker leverans normalt inom 2 - 7 arbetsdagar. Exakt leveranstid meddelas via e-post inom tre arbetsdagar. Vid leveransförseningar eller om produkten av någon anledning är slut hos leverantören meddelas ni via e-post inom 48 timmar (gäller vardagar). När en produkt skickas direkt från leverantören så är det leverantören som väljer fraktsätt, oavsett vad ni har valt i vår kassa.

Notera att vi aldrig utför delleveranser för en order om man samtidigt köpt en beställningsvara eller gör en förhandsbokning. Så om ni t.ex. köper en beställningsvara samt en lagervara (på samma order) så kommer ingen produkt att levereras innan beställningsvaran har inkommit till vårt lager (gäller inte om beställningsvaran skickas direkt från leverantör).

5. ORDERBEKRÄFTELSE

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen, kontrollera därför noga att du angett rätt e-postadress. Om du inte får en bekräftelse kan adressen vara felaktig eller så har den hamnat i skräpposten.

Vänligen kontakta oss om du inte hittar din orderbekräftelse så hjälper vi dig (vänligen dubbelkolla skräpposten först).

6. PAKET SOM EJ HÄMTATS UT ELLER EJ KVITTERAS

Om paket inte hämtats ut debiterar vi för frakt- och hanteringskostnader för ej utlöst paket med en summa mellan 100 och 400 kr (beroende på paketets volym och fraktsätt). Detta är för att täcka frakt och expeditionskostnader.

Ej utlösta eller icke kvitterade paket omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen.

7. ÅNGERRÄTT & ÖPPET KÖP

Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.

Personligt anpassade produkter eller varor med bruten försegling kan ej returneras. Exempel på detta kan vara en fiskerulle som spolats med lina på begäran av kund, etiketter som tagits bort eller tex. en bruten förpackning. Detsamma gäller även om en produkt brukats, exempelvis när en rulle eller ett spö har fiskats med. För produkter som specialanpassats gäller ej öppet köp eller bytesrätt.

Du som kund står själv för returfrakten. Samma villkor gäller om du vill byta varan mot en annan. Observera att det är du som kund som vid returer står som betalningsansvarig om varan skadas eller kommer bort. Kom därför ihåg att spara ditt inlämningskvitto.

Vänligen kontakta oss innan retur via mejl och glöm inte att ange ditt ordernummer. Om du vill så kan du använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

Värdet på varan betalas tillbaka efter att vi har mottagit returen och kontrollerat den. Notera att vi inte betalar tillbaka eventuell fraktkostnad.

8. GARANTIER, REKLAMATION OCH/ELLER SKADAD VARA

Vi kontrollerar noggrant alla varor innan vi skickar dem men skulle varan ändå vara skadad eller om du har fått fel vara/fel antal så kontakta oss direkt via mejl så ska vi självklart försöka lösa det åt er.

Det är viktigt att du vid emottagandet av din köpta vara direkt kontrollerar paketet för eventuella skador eller om det skulle vara tomt. Är något fel på emballaget (t.ex. om det är skadat) så måste du säga detta till ditt ombud som då gör en notering om det. Därefter kontaktar du oss via mejl.

Felaktigheter, skador och liknande skall anmälas till oss via mejl inom 10 dagar efter mottagen leverans.

GARANTIER

Vi följer konsumentköplagen och lämnar minst 6 månaders garanti på våra egna produkter.

För övriga produkter så lämnas garanti i enlighet med tillverkarens eller grossistens villkor. Eventuella garantivillkor framgår av respektive produkt och är ni osäkra på garantitiden för en produkt så kan ni alltid kontakta oss. Det vanligaste är 12 månader, men vissa tillverkare och/eller grossister kan ha 24 månader eller längre.

För att garantin ska gälla måste produkterna hanterats på det sätt som föreskrivs och kan anses som normalt för produkten. Garanti gäller inte vid vanvård eller onormal användning av varan och/eller olyckshändelse.

Om du får problem med en produkt kontakta oss. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden! Godkänt kvitto kan vara plocklistan, orderbekräftelsen eller betalningsbekräftelsen.

Utklasad.se kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist.

9. MILJÖ

Utklasad.se tänker på miljön och återanvänder därför kartonger och emballage i största möjliga mån. Detta innebär att du som kund inte alltid får nya kartonger eller emballage med din leverans.

10. FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

11. PERSONUPPGIFTER

I samband med din beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter, den kan du läsa genom att klicka här. Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den informationen som vi har registrerat på dig. Kontakta oss på info@utklasad.se så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av utklasad.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part utan ditt samtycke. Utklasad.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken längst ner i nyhetsbrevet eller genom att kontakta oss på info@utklasad.se. 

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

12. FÖRETAGSINFORMATION

Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:

Utklasad Trading AB
Ingelstorpsvägen 270
262 92 Ängelholm
Org.nr 559447-2663